Vad är Fairtrade?

Fairtrade är en social rörelse vars uppgift är att hjälpa producenter i utvecklingsländer att uppnå bättre handelsvillkor och främja ett hållbart jordbruk. Medlemmar av rörelsen förespråkar betalning av högre priser till exportörer, samt förbättrade sociala och miljömässiga standarder. Rörelsen fokuserar särskilt på råvaror eller produkter som normalt exporteras från utvecklingsländer till utvecklade länder, men också konsumeras i hemmamarknader (t.ex. Brasilien, Indien och Bangladesh) främst kaffe, kakao, vin, socker, färsk frukt, choklad, hantverk, blommor och guld.

Rörelsen syftar till att främja större kapital i internationella handelspartnerskap genom dialog, öppenhet och respekt. Det främjar hållbar utveckling genom att erbjuda bättre handelsvillkor till och säkra rättigheter för marginaliserade producenter och arbetstagare i utvecklingsländer. Fairtrade är grundad i tre grundläggande övertygelser; För det första har producenterna befogenhet att uttrycka enighet med konsumenterna. För det andra främjar världshandelns praxis som finns för närvarande en ojämlik fördelning av rikedom mellan nationerna. Slutligen köper produkter från producenter i utvecklingsländer till ett rimligt pris ett effektivare sätt att främja hållbar utveckling än traditionell välgörenhet och bistånd.

Fairtrade organisationens märkning använder ofta en definition av rättvis handel har utvecklats av FINE, en informell sammanslutning av fyra internationella Fairtrade nätverk: Fairtrade Labelling Organizations International, World Fair Trade Organization (WFTO), nätverk av europeiska världsbutiker och Europeiska Fair Trade Association (EFTA) . I synnerhet är Fairtrade ett handelspartnerskap baserat på dialog, öppenhet och respekt, som strävar efter större kapital i internationell handel. Rättvisa handelsorganisationer, som stöds av konsumenterna, engagerar sig aktivt för att stödja producenter, medvetenhet och kampanjer för förändringar i regler och praxis för konventionell internationell handel.

En del kritik har uppkommit om Fairtrades handelssystem. I en studie från 2015 utgiven av MIT Press drogs slutsatsen att producenternas fördelar var nära noll eftersom det fanns ett överutbud av certifieringar, och endast en bråkdel av produkter klassificerade som Fairtrade faktiskt säljs på rättvisa marknader, precis tillräckligt för att ta igen kostnader för certifiering. Vissa undersökningar tyder på att genomförandet av vissa rättvisa handelsstandarder kan leda till större ojämlikhet på vissa marknader där dessa styva regler är olämpliga för den specifika marknaden. I Fairtrade debatten finns klagomål om underlåtenhet att upprätthålla rättvisa handelsstandarder, med producenter, kooperativ, importörer och förpackare att dra nytta av att kringgå dem. Ett föreslaget alternativ till Fairtrade är direkt handel, vilket eliminerar överkanten av fairtrade-certifieringen och ger leverantörerna möjlighet att få högre priser mycket närmare slutproduktens slutvärde. Vissa leverantörer använder relationer som startats i ett rättvist handelssystem för att autonomt springa in i direktförsäljningsförhållanden som de förhandlar om, medan andra direkta handelssystem initieras av leverantören av sociala ansvar som liknar ett rättvist handelssystem.

Välkommen

Välkommen till www.fairtradechoklad.n.nu.

Nyhetsbrev

Blogg

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.    (klicka här för att förlänga premium)(info & kontakt)